Les 3;
Het maken van een vogel Vogels maken van kosteloos materiaal.
Benodigdheden:
- Kosteloos materiaal: lege plastic flessen, rietjes, bakjes enz.
- Lijm
- Touw
- Scharen
- Verf: natuurlijk wel de cobrakleuren, felle kleuren
- Kranten
- Behanglijm
- Wit papier
- Je fantasie
Leerdoelen:
- De leerlingen leren tijdens deze opdracht om met verschillende soorten materiaal te werken. In dit geval ook nog kosteloos.
- De leerlingen leren hoe ze verschillende materialen aan elkaar vast moeten maken. Het leren van constructies maken.
- De leerlingen leren uit hun fantasie een vogel maken.
- De leerlingen werken met papier-maché, dit bevordert de motoriek.
- De leerlingen verven de vogel die ze gemaakt hebben met de kleurencombinaties van cobra. Deze hebben ze in de vorige les aandachtig besproken.
Aantal lessen:
- Met deze opdracht zijn de leerlingen zeker 3 lessen bezig. Even kort samengevat, in les 1 gaan de leerlingen aan de slag met het maken van de vogel van kosteloos materiaal. Les 2 gaan de leerlingen de vogel papier-maché-en. Dit doen we ’s ochtends en ’s middags. Les 3 gaan de leerlingen de vogel verven.
Inleiding; Les 1
De leerlingen hebben verschillende soorten kosteloos materiaal meegenomen. Dit is van tevoren gemeld aan de leerlingen. De leerlingen krijgen de opdracht uitgelegd. Ik heb een voorbeeld mee zodat ze al een beetje een idee krijgen. De leerlingen moeten een vogel maken van het materiaal dat ze hebben meegenomen. Dit moeten ze door middel van verschillende constructies: touw, lijm enz. Aan elkaar zien te maken. De leerlingen hebben hier de hele les voor nodig. De materialen die uitgedeeld moeten worden, worden uitgedeeld door de klassendienst.
De leerlingen luisteren naar het vervolg uitleg.
Inleiding les 2:
De leerlingen zijn allemaal klaar met het maken van de vogel. Vandaag gaan we aan de slag met papier-maché. De papier- maché staat klaar en de kranten worden uitgedeeld.
De leerlingen luisteren naar de uitleg.
Inleiding les 3:
Ik vertel de leerlingen dat we vandaag de vogel gaan schilderen. De leerlingen moeten goed opletten welke kleur verf ze gaan gebruiken. Door de kennis die de leerlingen hebben opgedaan over Cobra, weten ze wat ik bedoel met kleurcontrast.
De leerlingen luisteren naar de uitleg en stellen eventueel vragen.
De leerlingen luisteren naar de uitleg.
Kern:
A: Les 1
Als leerkracht loopt je rond in de klas en helpt de leerlingen op weg. Dit kan met ideetjes geven of door te vertellen hoe ze het beste te werk kunnen gaan. Je stimuleert ze en begeleidt de leerlingen.
B: Les 2
De leerlingen gaan aan de slag met papier-maché. Ze bedekken de hele vogel en proberen er minstens 5 lagen op te smeren. Als leerkracht legt u nog even uit hoe te werk te gaan met papier-maché. Als het droog is kun je er eventueel nog wit papier overheen plakken. Zo kun je de tekst niet meer zien van de kranten.
C: les 3
De leerlingen maken vandaag de vogel af. Ze mogen de vogel gaan schilderen. Ze letten vooral op dat ze veel contrast aanbrengen. Felle kleuren met donkere kleuren enz.
De leerlingen doen:
A. De leerlingen gaan aan de slag met de opdracht.
B. De leerlingen gaan aan de slag met papier-maché. De leerlingen hebben dit na deze les gedaan. Eventueel kunnen we hier nog een les aan besteden.
Slot
We laten de vogels drogen. We maken een mooie plek in de klas waar we alle vogels kunnen zien en waar we ze ophangen. U bespreekt de vogels, waarom heb je gekozen voor die kleuren etc.
De leerlingen vertellen waarom ze zo hun vogel hebben gemaakt. Ze vertellen hoe ze het gedaan hebben enz.
Benodigdheden:
- Kosteloos materiaal: lege plastic flessen, rietjes, bakjes enz.
- Lijm
- Touw
- Scharen
- Verf: natuurlijk wel de cobrakleuren, felle kleuren
- Kranten
- Behanglijm
- Wit papier
- Je fantasie
Leerdoelen:
- De leerlingen leren tijdens deze opdracht om met verschillende soorten materiaal te werken. In dit geval ook nog kosteloos.
- De leerlingen leren hoe ze verschillende materialen aan elkaar vast moeten maken. Het leren van constructies maken.
- De leerlingen leren uit hun fantasie een vogel maken.
- De leerlingen werken met papier-maché, dit bevordert de motoriek.
- De leerlingen verven de vogel die ze gemaakt hebben met de kleurencombinaties van cobra. Deze hebben ze in de vorige les aandachtig besproken.
Aantal lessen:
- Met deze opdracht zijn de leerlingen zeker 3 lessen bezig. Even kort samengevat, in les 1 gaan de leerlingen aan de slag met het maken van de vogel van kosteloos materiaal. Les 2 gaan de leerlingen de vogel papier-maché-en. Dit doen we ’s ochtends en ’s middags. Les 3 gaan de leerlingen de vogel verven.
Inleiding; Les 1
De leerlingen hebben verschillende soorten kosteloos materiaal meegenomen. Dit is van tevoren gemeld aan de leerlingen. De leerlingen krijgen de opdracht uitgelegd. Ik heb een voorbeeld mee zodat ze al een beetje een idee krijgen. De leerlingen moeten een vogel maken van het materiaal dat ze hebben meegenomen. Dit moeten ze door middel van verschillende constructies: touw, lijm enz. Aan elkaar zien te maken. De leerlingen hebben hier de hele les voor nodig. De materialen die uitgedeeld moeten worden, worden uitgedeeld door de klassendienst.
De leerlingen luisteren naar het vervolg uitleg.
Inleiding les 2:
De leerlingen zijn allemaal klaar met het maken van de vogel. Vandaag gaan we aan de slag met papier-maché. De papier- maché staat klaar en de kranten worden uitgedeeld.
De leerlingen luisteren naar de uitleg.
Inleiding les 3:
Ik vertel de leerlingen dat we vandaag de vogel gaan schilderen. De leerlingen moeten goed opletten welke kleur verf ze gaan gebruiken. Door de kennis die de leerlingen hebben opgedaan over Cobra, weten ze wat ik bedoel met kleurcontrast.
De leerlingen luisteren naar de uitleg en stellen eventueel vragen.
De leerlingen luisteren naar de uitleg.
Kern:
A: Les 1
Als leerkracht loopt je rond in de klas en helpt de leerlingen op weg. Dit kan met ideetjes geven of door te vertellen hoe ze het beste te werk kunnen gaan. Je stimuleert ze en begeleidt de leerlingen.
B: Les 2
De leerlingen gaan aan de slag met papier-maché. Ze bedekken de hele vogel en proberen er minstens 5 lagen op te smeren. Als leerkracht legt u nog even uit hoe te werk te gaan met papier-maché. Als het droog is kun je er eventueel nog wit papier overheen plakken. Zo kun je de tekst niet meer zien van de kranten.
C: les 3
De leerlingen maken vandaag de vogel af. Ze mogen de vogel gaan schilderen. Ze letten vooral op dat ze veel contrast aanbrengen. Felle kleuren met donkere kleuren enz.
De leerlingen doen:
A. De leerlingen gaan aan de slag met de opdracht.
B. De leerlingen gaan aan de slag met papier-maché. De leerlingen hebben dit na deze les gedaan. Eventueel kunnen we hier nog een les aan besteden.
Slot
We laten de vogels drogen. We maken een mooie plek in de klas waar we alle vogels kunnen zien en waar we ze ophangen. U bespreekt de vogels, waarom heb je gekozen voor die kleuren etc.
De leerlingen vertellen waarom ze zo hun vogel hebben gemaakt. Ze vertellen hoe ze het gedaan hebben enz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten