maandag 2 februari 2009

Les 2; verkennen van COBRA

Les 2; verkennen van Cobra
Groep 4
Fantasiebeesten maken met ecoline op een groot vel
(zie voor een voorbeeld het grote vel met de uitgewerkte opdracht)

Benodigdheden:
- Groot vel wit papier
- Ecoline (blauw, groen, geel, oranje, zwart
- Ecoline-pennetje
- Bekertje water
- Kwastje
- Schorten
- Je fantasie

Leerdoelen:
- De kinderen leren tijdens deze opdracht hun fantasie om te zetten op papier. - De leerlingen verbeteren hun motoriek door men een ecoline-pennetje te werken.
- De leerlingen leren wat de kleurencombinaties van Cobra zijn.

Aantal lessen:
- Met deze opdracht zijn de leerlingen 2 lessen bezig.

Les 1: de inleiding
De leerkracht:
Je vertelt de leerlingen wat we vandaag gaan doen:Op een groot vel maken we vlekken met ecoline. Het is niet erg als de kleuren een beetje over elkaar heen lopen. Het is belangrijk dat het vel eerst goed nat wordt gemaakt. Je legt uit dat de kinderen dit kunnen doen met een kwastje. Als het hele blad gevuld is met verschillende soorten cobra-kleuren moeten de kinderen het blad laten drogen.Na de uitleg vraag je de klassendiensten de spullen die nodig zijn bij het maken van de opdracht uit te delen.

De leerlingen:
De leerlingen luisteren naar de uitleg en stellen eventueel vragen.

Kern; bestaat uit 2 onderdelen.
A: Les 1
De leerkracht:
Als leerkracht stimuleer je de kinderen het hele blad en veel verschillende kleuren te gebruiken. Dit doe je door langs de tafels te lopen.

De leerlingen:
De leerlingen gaan aan de slag met de opdracht.

B: Les 2
De leerkracht:
Als het blad gedroogd is vertel je de leerlingen wat de volgende opdracht is. Op het blad zie je heel veel gekleurde vlekken. In deze vlekken zie je misschien wel fantasiedieren. Als leerkracht hang je een voorbeeld op het bord. Wie ziet er een fantasiedier? Je vertelt de leerlingen dat ze het fantasiedier met ecoline op het blad tekenen. Let op; ze mogen niet zelf dieren tekenen maar moeten echt gebruik maken van de gekleurde vlekken.

De leerlingen:
De leerlingen gaan aan de slag met het zoeken en tekenen van fantasiedieren.

Slot:
De vraagt de leerlingen wat voor dieren zij gevonden hebben in hun tekening en hoe het dier zou heten. Ook koppel je als leerkracht de opdracht nog even terug naar Cobra: die kunstenaars gebruikten ook van die kleuren en maakten hun schilderijen ook heel nonchalant. De leerlingen zijn dus tijdens deze opdracht echte COBRA- schilders geweest

Geen opmerkingen: