zondag 1 februari 2009

Les 1: Introductie van Cobra
Groep 4
Kennis maken met Cobra

Benodigdheden:

- Voorbeelden van Cobra
- Cobra kleuren verf
- Voorbeelden van andere kunst (geen cobra)

Leerdoelen:

- De leerlingen maken kennis met Cobra.
- De leerlingen leren hoe de Cobra kunstenaars te werk gingen.
- De leerlingen leren wat Cobra kleuren zijn.
- De leerlingen leren Cobra en andere kunst te onderscheiden.

Aantal lessen:

- Deze les neemt 1 hele les in beslag in de vorm van een kringgesprek.

Inleiding

De leerkracht
Je zit met alle leerlingen in de kring. Je start een gesprekje over kunst. Zijn er kinderen die bepaalde kunstenaars of kunstwerken kunnen noemen? Je stuurt ze in de richting van Cobra. Noemt niemand Cobra, dan pak je er een plaatje van een Cobra schilderij bij (indien mogelijk op smartbord). Je vraagt of de leerlingen dit wel eens gezien hebben en misschien wel kennen?!
Zo niet, leg je uit wat cobra is. Dat ze ook wel de knoeiers, kladders en verlakkers worden genoemd. Kunnen de kinderen begrijpen waarom dat zo is? Etc.

De leerlingen
De leerlingen doen actief mee in het kring gesprek. Ze spreken hun eigen kennis en ideeƫn over kunst uit. Weet er sommige meer dan de andere dan leggen deze dit uit aan de rest.

Kern

De leerkracht
Je laat de kinderen een aantal voorbeelden van Cobra zien. Dit hoeven niet alleen schilderijen te zijn. Je bespreekt met de kinderen wat er aan opvalt. Namelijk: kleurgebruik, vormen etc.
Als je een echt voorbeeld (bijv. een beeldje) hebt laat je dit de klas rond gaan en ieder kind iets noemen wat ze opvalt of wat ze erin zien.

De leerlingen
De leerlingen kijken en denken actief mee. Zodra zij iets weten spreken zij dit ook uit. Ze leren bepaalde dingen van Cobra te herkennen en leren waar ze op moeten letten.

Slot

De leerkracht
Om te controleren of ze goed begrepen hebben wat Cobra kunst inhoud leg je steeds 2 kunstwerken voor (of plaatjes hiervan), je laat de kinderen zeggen welke van de 2 een cobra kunstwerk is. Na een paar doe je er ook 2 niet cobra kunstwerken tussen of juist 2 cobra kunstwerken. Hierdoor moeten ze goed opletten en kijken en zorg je ervoor dat ze niet simpelweg gokken. Laat de kinderen ook vertellen waarom ze juist denken welke, wat is en hoe ze dit konden zien.
Eventueel kan dit tot discussies leiden. Zorg er dan voor dat je dit goed begeleid maar niet afbreekt. Dit is juist goed.

De leelingen
De leerlingen doen actief mee. Ze zullen op het moment dat er niet meer 1 wel en 1 niet cobra is maar 2 wel of juist niet een beetje in de war raken. Hierdoor worden ze gestimuleerd goed na te denken en niet zomaar te gokken tussen 1 van de 2. Ze motiveren hun keuzes en antwoorden. En discussiƫren daar eventueel over.

Geen opmerkingen: